• 06-41622889
  • info@tjannehartman.nl

Samen bloggen

19-10-2012 | 0 reacties

In deze blog pleeg ik plagiaat. Dat kan maar gezegd zijn. Ik ga teksten uit de ‘wervingsblog’ van Freek Janssen gebruiken. Freek en ik hebben een aantal jaren samengewerkt bij het Brabants Dagblad en zijn vervolgens een totaal andere richting ingegaan. Maar we zijn wel allebei blijven schrijven.  Freek is een enthousiast blogger en heeft vorige week besloten om van aanstaande maandag, 22 oktober, nationale deel je blog-dag te maken. Waarom een deel je blog-dag? Omdat je sommige dingen niet voor jezelf moet houden. Mooie muziek, lekker eten, een goede grap, een flinke wandeling: het wordt pas echt iets als je het deelt met anderen. Voor bloggen geldt precies hetzelfde. Veel bedrijfsblogs opereren vanaf een eilandje. Het succes van een collaboratieve blog is dat je samen veel meer kunt bereiken. Freek heeft daar ervaring mee. Hij blogt en laat meebloggen via Marketingfacts.nl, een platform voor interactieve marketing.

Iets moois
Het doel van bloggen is kennis uitdragen. Al vind ik het persoonlijk soms ook leuk om gewoon ´iets moois´ te schrijven zonder dat daar meteen iets van geleerd hoeft te worden. Toevallig sprak ik deze week nog met een collega die graag frequent wil gaan bloggen, maar het zo moeilijk vindt om goede onderwerpen te bedenken. Daarom is het voor hem een uitgelezen kans om maandag in te haken, want dan hoeft hij niet alleen te bloggen, maar doen we het samen. En wordt hij ongetwijfeld geïnspireerd door wat hij onder ogen krijgt. Bovendien word je blog alleen maar interessanter als er anderen aan bijdragen. Een gedeeld netwerk betekent tenslotte meer traffic. Een echte marketingkreet, afkomstig van Freek.

Het mag duidelijk zijn: ik doe maandag mee aan deel je blog-dag. Een goed excuus om de hele dag te bloggen, om aan te haken bij andere bloggers en mijn eigen blogs onder de aandacht te brengen. Overigens is het niet zo dat ik mijn website opengooi zodat iedereen er alles op kan posten. Het wordt gericht samen bloggen. Dus alle content via mij, en ik plaats het dan op mijn site. En nee, daar pleeg ik geen redactie op. Gewoon, hup, rechtstreeks online.

Bedrijfsblogs
Waar het maandag echter vooral om draait, zijn gedeelde bedrijfsblogs. Heel uiteenlopende branches hoop ik aan mijn blog te koppelen, zodat er een totaal ander soort verhalen komen. Met hopelijk heel aparte, opvallende, kritische of mooie invalshoeken omtrent mijn vak. Niet alleen collega´s kunnen aanhaken bij het bloggen hoor, ook klanten, familieleden of concurrenten. Excuus: concullega´s. En ja, dat vind ik best een beetje eng. Want andere mensen gaan misschien dingen schrijven waar ik het niet helemaal mee eens ben. “Maar”, zo schrijft Freek, “toch – en eigenlijk juist dáárom – wil ik een lans breken voor meer collaboratieve blogs, community blogs of hoe je het ook wilt noemen. Een blog namens een koekjesfabrikant is aardig, maar een gezamenlijk blog over alle koekjes van Nederland is natuurlijk veel beter. En relevanter. Of je daarmee niet je concurrent in het zadel helpt? Natuurlijk. Maar ook jezelf: door de koekjestaart groter te maken.”

Resumé: aanstaande maandag is mijn blog geopend voor iedereen! Schrijf iets over je werk, mijn werk, een eerdere blog of gewoon een actuele kwestie. Hetzelfde doe ik voor jou op jouw site. Leuk toch? Maak ik ook meteen wat reclame voor je via Twitter, want alle deel je blog-dag-deelnemers Twitteren onder de hashtag #deeljeblogdag. Tot maandag!

Tags:

Plaats een reactie



Plaats een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.