• 06-41622889
  • info@tjannehartman.nl

Mmmm van Mora

23-09-2016 | 0 reacties

Het draait om de boodschap. Als je naar een supermarkt gaat zonder precies te weten wat je wilt hebben, zul je als een dwaas tussen de gangen en bij de schappen dwalen. Je weet niet wat je wilt bereiken, wat je doet en waar je moet zijn. Communiceren is vergelijkbaar met boodschappen doen. Als je niet weet wat je boodschap is, wat je doel is én wat je doelgroep is, zal je commerciële reis geen zoden aan de dijk zetten en wordt het dwalen.

Marketingcampagnes
workshop-commerciele-teksten-schrijvenMarketingman Rinie Vugts gaf een tiental geïnteresseerden vanavond een inkijkje in de wereld van de marketingcommunicatie. Een wereld die in de carrière van Vugts bestond uit topmerken die landelijke of zelfs mondiale marketingcampagnes hebben en daar een budget van duizenden, tienduizenden of zelfs miljoenen euro’s voor hebben. De aanwezigen in de Bovenkamer hadden die ambities, budgetten of wensen niet. Ze wilden gewoon wat handvatten om een commerciële tekst te leren schrijven. Zoals het echtpaar dat plannen heeft om vakantiehuizen in Frankrijk te kopen en vervolgens verhuren. Of de architect die overweegt voor zichzelf te beginnen, maar geen idee heeft hoe hij zichzelf kan profileren. Belangrijkste boodschap voor hen, en iedereen die iets of iemand wil aanprijzen: ken je boodschap, ken je product en ken je doelgroep.

Regie over de boodschap
Vugts omschreef marketingcommunicatie als het hebben van de regie over de boodschap die je uitdraagt en de middelen die je daar bij gebruikt, met steeds je doel en doelgroep scherp voor ogen. Hij vertelde verder over marketingplannen, onderzoeksbureaus en teams van copywriters, ontwerpers en strategen. Hij deed ook uit de hoeken hoe en waarom Mmmm van Mora zo’n succesvolle campagne werd.

Mond-tot-mond
Maar eerlijk is eerlijk, de bijna zzp’ende architect en het stel dat in Frankrijk een uitdaging aan wil gaan, had natuurlijk niet zo heel veel aan die informatie. Zij hadden vooral iets aan de tips die op het einde kwamen. Begin met een website, zorg dat die website door Google wordt gevonden. En het allerbeste is en blijft de mond-tot-mondreclame. Tegenwoordig ook wel social media geheten. En kijk eens aan: social media is gratis! “En voor niet al te veel geld kun je op social media ook adverteren”, wist een andere jonge ondernemer te vertellen. De aanwezigen van vanavond gaan niet investeren in dure marketingteams, marketingcampagnes of Mmmm van Mora-achtige slogans. Zij gaan voor simpel, overzichtelijk en goedkoop: mond-op-mond-reclame. Social media. Maar voordat het zover de allerbelangrijkste taak: ken je boodschap, ken je product en ken je doelgroep. En dan: reclame maken maar!

De hele maand september was ik gastblogger tijdens de Maand van het Schrijven in de bibliotheek van Den Bosch. De blogs verschenen in eerste instantie op de site van de bieb.

Plaats een reactie



Plaats een reactie

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>